Tips vluchtelingen

10 tips voor het werken met jonge vluchtelingen

tip - akunamatata mail - .jpegWe noteerden een aantal tips die Koen Grauls en Maryam Jamshid deelden op onze infoavond ‘jonge vluchtelingen in het jeugdwerk’ op 17 maart 2016 in Genk.

Koen Grauls is hoofdbegeleider bij Fonto Nova, een organisatie in Genk die sinds 2009 niet-begeleide minderjarige vluchtelingen opvangt en begeleidt. Maryam Jamshid is gewezen lid van de Hasseltse jeugdraad. Eind 1997 is ze als kind met haar gezin uit Afghanistan gevlucht en nu vertelt ze graag over opgroeien in een nieuwe Belgische samenleving als jonge vluchteling.
 

Van Koen Grauls:
  • Ga er niet meteen van uit dat jonge vluchtelingen altijd heel andere interesses hebben dan andere jongeren. Een film kijken, uitgaan, sport,.. zijn enkele van hun favoriete vrijetijdsactiviteiten.
  • Vertrouwen is de basis van een goede relatie met jongeren. Bij jonge vluchtelingen vraagt dit veel geduld en een tijdsinvestering die in het begin vaak eenzijdig is.
  • Vraag niet meteen ‘vanwaar ben je’ of ‘waarom ben je gevlucht’ in het begin van jouw communicatie. Dit zijn pijnlijke vragen en het is irritant om daar telkens op te moeten antwoorden. Wie deze vragen stelt kan ook niet altijd gepast reageren op het antwoord.
  • Met eten kan je een laagdrempelige activiteit organiseren met respect voor verschillende culturen.
  • Jongeren die een traumatische ervaring achter de rug hebben zijn vaak nog in ‘overlevingsmodus’. Daarom gebeurt het soms dat ze eten meenemen naar hun kamer of een andere plaats, alsof ze weldra een tekort hebben. Dit doen ze tijdelijk en het beste is om jongeren hier niet op aan te spreken. Hoe langer een jongere in een veilige omgeving verblijft, hoe meer dit gedrag verdwijnt.
Van Maryam Jamshid:
  • Wat mensen tijdens een vluchtroute meemaken is tegenwoordig vaak ‘erger’ dan de situatie in het land dat ze ontvluchtten. De vluchtroute kan weken tot maanden of zelfs jaren duren. Er zijn jongeren die bijna vergeten zijn hoe hun thuisland was door de vreselijke dingen die onderweg gebeurden. Begrijp dat sommige jongeren onder meer daarom de slechte situatie in het thuisland lijken te minimaliseren.
  • Terwijl jongeren die hier opgegroeid zijn uitkijken naar hun vrije tijd en dit in contrast zien met hun tijd in het onderwijs, is het voor jonge vluchtelingen een andere ervaring. Het is handig om te weten dat de schooltijd ook een ‘vrije’ tijd is omdat de jongeren dan aan iets kunnen denken wat niet met hun ervaringen als vluchteling te maken heeft.
  • De vraag ‘waarom ben je gevlucht’ kan bij mensen die gevlucht zijn overkomen alsof ze zich moeten verantwoorden voor hun aanwezigheid. Leer mensen eerst kennen en stel ze andere ‘gewone’ vragen zodat ze zich benaderd voelen als mens in plaats van als vluchteling.
  • Bij activiteiten kan je onbedoeld jongeren een trauma laten herleven. Bijvoorbeeld: het geluid van vliegtuigen kan geassocieerd worden met bommen en oorlog. Als een jongere ineens huilt of panikeert is het belangrijk om hem of haar te verwijderen van de plaats dat aan het trauma herinnert, te vragen wat er scheelt en de jongere met rust laten als hij of zij er nog niet over wil praten. Laat duidelijk weten dat jongeren bij jou terecht kunnen als ze wel over iets willen praten.
  • Hou rekening met hoe moeilijk het is voor jongens om over gevoelens te praten. Dring niet aan om over gevoelens te praten als ze dit niet willen.

Beeld: © Akunamatata - CC BY-ND 2.0

� 2010 - 2017 CMGJ vzw | Trichterweg 6 - 3600 Genk